Így írnánk mi

Két alkotmányjogász közjogról, közigazgatásról, a jó kormányzásról

alkotmányjog

Strasbourg nekünk nem diktál

Ha valóban nem hajtjuk végre a Fratanoló-ügyben hozott bírósági döntést, azzal igen messzire megyünk, és kérdés, hogy jó lesz-e ott nekünk.

Pénteken a közigazgatási és igazságügyi miniszter határozati javaslatot és jelentést nyújtott be az Emberi Jogok Európai Bíróságának a Fratanoló kontra Magyarország ügyben hozott ítélete végrehajtásával kapcsolatos kérdésekről. A strasbourgi ügy önmagában nem érdemelne különösebb figyelmet, hisz a probléma, illetve az ezt okozó törvény felülvizsgálatát megtagadó magyar álláspont közel sem új. A javasolt kezelési mód azonban minden eddiginél komolyabb szembefordulást jelenthet az ország európai elkötelezettségével: az Országgyűlés ugyanis a javaslat szerint azt nyilvánítaná ki, hogy az ítélet végrehajtásával sem ért egyet.

Az ügy

A volt „Munkáspárt 2006”-os politikus ügye kisszerűségében nagyjelentőségű, és sokban hasonlít a 2008-as Vajnai-ügyre (Vajnai Attila volt munkáspárti elnököt szintén a vörös csillag nyilvános szereplések során történő viselése miatt ítélték el, majd nyert eljárást Strasbourgban): Fratanoló János 2010-ben jogerősen megrovást kapott tiltott önkényuralmi jelkép használata miatt, mert 2006-ban egy kétcentis vörös csillagot viselt egy helyi televíziós szereplésen. Az Emberi Jogok Európai Bírósága ítéletének lényege, hogy az ügy bizonyítja, hogy Magyarország nem gondoskodott arról, hogy a tiltott önkényuralmi jelkép használata tényállás a Vajnai-ügyben hozott ítéletnek megfelelően módosuljon, így Magyarország ez ügyben, illetve folyamatosan megsérti az Emberi Jogok Európai Egyezménye 10. cikkét, azaz a véleménynyilvánítás szabadságát. Nem önmagában azt kifogásolta a Bíróság, hogy a vörös csillag használatát bünteti Magyarország, hanem azt, hogy ezt akkor is teszi, amikor nyilvánvaló, hogy nem a totalitárius diktatúra visszaállításának szándéka vezeti az elkövetőt.

A Bíróság döntései pénzbeli kompenzációt állapítanak meg az egyezménysértés miatt a kérelmező számára, de nem következik belőlük a megtámadott nemzeti döntések felülvizsgálata és természetesen az egyezménysértő nemzeti jogszabályok hatályon kívül helyezése sem. Így a döntés végrehajtásának három szintjét lehet megkülönböztetni

Első szint: nem nyúlunk a törvényhez

A kilencvenes évek elején megalkotott, majd az Alkotmánybíróság által 2000-ben – amúgy az azt megelőző és azt követő gyakorlatával kifejezetten ellentétes módon, a nemzeti jelkép megsértése bűncselekménnyel együtt – alkotmányosnak talált bűncselekmény felülvizsgálatára a Vajnai-ügy kapcsán sem került sor, pedig az még bőven a szavazófülkékben megtartott forradalom előtt történt. Nyilván nem meglepő tehát, hogy Btk.-felülvizsgálatot most sem javasol a Kormány, inkább vállalja a folyamatban lévő hasonló ügyek tekintetében az esetleges újabb elmarasztalásokat. Ilyen nem egyszer esett már meg különböző okokból Magyarország és más tagállamok tekintetében is, bár ezt általában kevesebb kivagyisággal, nem ilyen nyíltan, az egyet nem értés helyett az elfogadott elemeket hangsúlyozva szokás megtenni. Például különösebb felzúdulást ki nem váltó, de azonos eredményű álláspont lenne, ha azt állítanánk, hogy a törvénymódosításra nincs szükség, mert a bíróságok képesek és kötelesek is a cselekményeket azok súlyának megfelelően minősíteni, és maga a Bíróság is elismerte, hogy a vörös csillagnak lehetnek olyan használatai, amelyek büntethetőek.

A második szint: nem vizsgáljuk felül a büntetőügyben hozott döntést

Azt, hogy ennél nem állna meg a jelenlegi kormánytöbbség, előrevetítette Kövér László házelnöknek a Fratanoló-ügyhöz fűzött tavalyi kommentárja, miszerint „nem kellene sokat foglalkoznunk azzal, hogy mi van Európában és Strasbourgban”, illetve ekkor idiótázta le a házelnök az ítéletet meghozó bírákat. Ezt a narratívát most az látszik kiteljesíteni, hogy az Országgyűlés elutasítaná a döntés végrehajtását is. Azonban ez a magyar jogrendszerben jelenleg automatikus, és nem függ konkrét ügyek tekintetében sem az Országgyűlés, sem a Kormány jóváhagyásától. A végrehajtható strasbourgi ítéletnek megfelelő hazai felülvizsgálatot a legfőbb ügyész köteles kezdeményezni, és ez akkor is így lenne, hogyha egy jogszabálynak nem minősülő országgyűlési határozat ezzel ellentéteset állítana. Azaz hogy azt már nem tudjuk, hogy ténylegesen mi történne: végülis a Nemzeti Együttműködés Nyilatkozata sem jogszabály, amit az eljáró ügyész lát két éve minden reggel a munkahelyére igyekezve, mégis megtanulhatott ennyi idő alatt tekintettel lenni rá…

Mindenesetre, ha bármely eszköz közbejöttével az lesz az eredmény, hogy a Fratanoló Jánost elmarasztaló ítélet felülvizsgálata nem történik meg, akkor az Egyezményben részes 47 tagállam (azaz mára Koszovó és Fehéroroszország kivételével egész Európa) sajátos elitjébe kerülünk: mindeddig Oroszország és az Egyesült Királyság tagadta meg a végrehajtást a Bíróság ítélete kapcsán, de utóbbi csak egyetlen, a bűncselekmény miatt szabadságvesztésre ítélt személyek választójogának korlátozását érintő ítélet tekintetében (amihez amúgy Magyarország az Alaptörvényét hozzáigazította).

A harmadik szint: nem is fizetünk?

A jelentésből és a határozati szövegből az is következik, hogy a panaszosnak megítélt 4 000 euró kártérítés és 2 400 euró perköltség kifizetésével sem értene egyet az Országgyűlés. Minthogy ennek kifizetéséről maga a KIM gondoskodna, így itt a politikai szándék félreértésére aligha lehet számítani. Mindenesetre, ha a szándék erre is irányul, akkor igencsak felköthetjük a gatyánkat, ugyanis a megítélt kompenzációs összegeket még azokban az esetekben is kifizették eddig az elmarasztalt tagállamok, amikor a döntést nem hajtották végre. Vagyis még Oroszország sem csinált olyat, mint amire most vélhetően készül a kormányzat.

Lehet ezt csinálni persze, de elvi és diplomáciai következményeit tekintve nagyon nehéz bármi értelmet találni benne, hacsak nem az a kifejezett cél, hogy – az  ’ostromlott vár’ hatást tovább fokozva – újabb összehangolt nemzetközi fellépést váltsunk ki vele.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás