41-essel a budai szuperkórházba? Az azért erős lenne

41es

Az ésszerűtlen döntés-előkészítés állatorvosi lovainak Kincsemje, de minimum Overdose-a nyerített fel a héten, amikor a Magyar Időkből megtudhattuk, hogy Újbuda villamos-összeköttetést kér, és akár kaphat is a dél-budai kórházberuházáshoz. Hogy mi ezzel a baj? Az, hogy nem véletlen, hogy az új kórház kijelölt helyszínére eddig sem tervezett senki vonalas közlekedési összeköttetést.

A Magyar Idők szerdai száma írt arról, hogy villamoskapcsolat “épülhet ki” a tervezett dél-budai egészségügyi központhoz. A XI. kerületi önkormányzat ugyanis a lap információi alapján azzal a megjegyzéssel adta át térítésmentesen a Dobogó városrészben lévő ingatlanait, hogy az ott megvalósuló szuperkórházhoz korszerű, nagy kapacitású kötött pályás elérhetőséget biztosítanak. A Magyar Idők hozzátette, hogy “a városrészhez a Kelenföldi pályaudvar-Etele tér villamos-végállomások – 19, 49, és a közeljövőben az 1-es -, valamint a 41-es járat kamaraerdei vonala van közel, leginkább ez utóbbi meghosszabbítása képzelhető el”. Szerencsére a cikket részleges visszavonulás követte: a fővárosi kórházfejlesztésekért felelős miniszteri biztos egy gyors nyilatkozatban jelezte, hogy “messze nincs döntési helyzet, ez egyelőre egy megvizsgálandó lehetőség”.

Hogy nincs döntési helyzet, az egészen biztos, de mi emellett azt is valószínűnek tartjuk, hogy nem is lesz soha ebben a kérdésben valódi döntési helyzet. A kórházberuházás dobogói, az őrmezői lakóteleptől párszáz méterre, az M1-M7 közös kivezető vége közelében fekvő helyszínére ugyanis tökéletesen ésszerűtlen lenne villamosvonalat kiépíteni.

A dolgok optimális menete természetesen az lett volna, hogy a kormány a helyszín kijelölésének mérlegelése során eldönti, hogy szükségesnek lát-e közvetlen villamoskapcsolatot a kórház számára. Ha igen, akkor eleve olyan helyszínt jelöl ki, ahol ez biztosított vagy a meglévő közlekedésfejlesztési tervek alapján biztosítható. Utóbbi tekintetében messze nem kellett sötétben tapogatózni, hiszen a főváros 2030-ig érvényes közlekedésfejlesztési startégiája, a Balázs Mór-terv elég jó alapot ad a tervezéshez. Márpedig ez a stratégia – érthető módon, hiszen most készült el az elmúlt évtizedek legnagyobb villamosvonal-fejlesztéseként a budai fonódó villamoshálózat kiépítése – csak az 1-es villamosvonal Etele térig terjedő meghosszabbítását és a fogaskerekű Széll Kálmán térre való levezetését szerepelteti budai fejlesztésként.

bmt

Egy ilyen léptékű beruházás kapcsán akár még lehetne is változtatni a közlekedésfejlesztési terveken, de ennek a konkrét esetben semmilyen ésszerű módja nincsen. Az Etele téren kialakított villamosvégállomás ugyan valóban nincsen messze, de ott a Kelenföldi pályaudvar vágányain kellene úgy átvezeti a síneket, hogy az – a továbbépíteni ez eredeti tervekkel ellentétben Gazdagrét felé 2030-ig a főváros által nem tervezett – M4 vonalvezetésével is összehangolható legyen.

Ennek fényében nem meglepő, hogy a Magyar Idők forrásai is inkább a 41-es vonalának meghosszabbítását tartották reálisnak. Ez viszont szintén teljesen ésszerűtlen, hiszen a 41-es – ami amúgy ma 17 perc alatt ér el az Etele út-Fehérvári út csomóponttól az új kórház helyszínével egyvonalban lévő Balatoni útig, ahonnan a szárnyvonal elindulhatna – ugyan “korszerű, nagy kapacitású kötött pályás összeköttetést” adhatna, de azt a nyomvonala és várható menetideje miatt sem a belváros, sem Újbuda központja felől nyilvánvalóan nem használná szinte senki. Nagyobb baj, hogy ez a szárnyvonal a kórházon kívül semmit nem szolgálna ki, hiszen a Balatoni út, azaz a 7-es főút kivezető szakasza mellett sem lakónegyedek, sem meglévő közintézmények nincsenek.

Persze valószínűleg az lesz a megoldás, hogy nem épül ki a kötöttpályás összeköttetés a dobogói helyszínhez. Viszont ha csak egy kicsit is átgondoltabb az előkészítés,.akkor akár úgy is megszülethettek volna ezek a hosszú távú városfejlesztési hatásokkal bíró döntések, hogy a döntéshozók nem kötött pályán mozognak, hanem a még csak most vizsgált közlekedésfejlesztési lehetőségek ismeretében jelölik ki a helyszínt.

 

  • Nincs Nincs

    Azért ne tegyünk úgy, mintha az Egérút ne menne át a vasút alatt, s milyen szép is lenne, ha körbefordulva, őrmezőt megkerülve, az őrmezei oldali buszokról felszedné az utasokat és a régi aluljárón át visszamenne. 1-es, 19, 49 vagy inkabb fordított irányba.

    Ezt a cikket most tényleg kötöszködésnek érzem.

    • Katalin Markovics

      A gondom: Nevezett kommentelő
      a) nincs tisztában a villamos-beruházás pénzügyi szükségleteivel
      b) nincs tisztában – a kritizált cikkben picit elrejtett – félmondat valós tartalmával: A kórház helyszínén “nagy semmi”, azaz a közelben nincs tómeg, amely miatt megérné a kötött pályás közlekedésbe történő beruházást!
      Még tovább megyek: Nagy valószínűséggel az M4 kiépítéséhez kapcsolódó direkt buszjárat az “egyetlen” racionális megoldás, amint erről a fenti cikk is említést tesz!
      Nem tisztem a cikket kritizálni, de valós problémát vet fel: “Mi elhatároztuk, és akkor úgy is lesz!” Nem ismerős??? Lásd még: Szükségtelen építkezések, nagy – nagy lenyúlásokkal, amelyek évtizedekig csak vinni fogják a pénzt, avagy soha meg nem térülnek: M7 völgyhíd, M6 alagutak, stadionok és …. Szóval ne szépítsük!!!!

      • Nincs Nincs

        Talán illene tudni szétválasztani a problémákat, ha már ilyen magabiztosan kritizál:
        1.) helyszínkijelölés – ???? – el van döntve, lenyúlás, szintén, a kórház is, ahogyan a stadionok is csak egy álca, ne hápogj rajta, legalábbis ne a tömegközlekedés nehézségei fedősztori alatt

        2.) ha már ez a helyszín, oda a tömegközlekedés hogyan

        Oh, hát borzalmas nagy beruházás lehet egy vágányon az a + 5 km villamos (lemértem, ne aggódj). Kábé akkora, mint az 1-es villamos meghosszabítása volt kétvágányon.
        Ha pedig már buszjárat…az M4-től: A 187-esen vajon hol áll meg? Hát naná, hogy a bobpályánál, de a 153-as és a 154-es is lazán tud egy kanyart tenni Dobogóra és csak utána átmenni a Gadagréti útra az aluljáróra…..

        Kötöttpályás igény volt megfogalmazva. Nem máshol, hanem ott, nem máskor, hanem most. Ne félrebeszéljetek meg személyeskedéssel próbáljátok a saját érveiteket előtérbe hozni, hanem a konkrét problémát azonosítsátok és elemezzétek, aztán tegyetek objektív javaslatot. Mennyivel visz előrébb az, hogy közölted, hülye vagyok az egészhez?
        Tipikus magyar picsa hozzászólása.

        • Ben Joe

          Az a probléma, hogy a 41-est sehol nem lehet értelmesen átvezetni a Dobogóra. Tudom, mert itt lakom.

        • Katalin Markovics

          Kedves magyar favágó! Akkor sem tudja megmondani, mibe kerül – Ön szerint – 5 km villamospálya! Mert az igény szép dolog….!
          Pláne, hogy gazdaságos legyen!
          De csak nyugodtan károgjon!
          “Tipikus magyar picsa!” szóhasználatért viszont a buksiját megsimogatná a férjem!!!!K.J.

    • http://igyirnankmi.atlatszo.hu alkotmanyjogaszok

      átmegy, de ha jól emlékszem, akkor túl tágasan nem fér alá két villamossínpár :) tegnapi Nemzet-cikk alapján most éppen az 1-es villamos és az M4 meghosszabbítása fut, előbbinél a polgármester egyértelműen alul- vagy felüljáróról beszél.

  • Katalin Markovics

    A gondom: A villanyos-közlekedés gondolata még hagyján!!!!
    A legnagyobb “csacskaság”: A legegészségtelenebb helyre, a beáramló kocsiáradat bűzében “fetrengő” (“De szépen fogalmaztam!”) gödörbe tervezik elhelyezni a szuper-valamit! Ennyit a gyógyulásról!K.J.

    • Nincs Nincs

      Te tényleg ilyen hülye vagy? Mondj egy olyan kórházat a tüdőszanatóriumon kívül, amelyik nem közlekedési csomópont közelében van! Hány méterre laksz attól a bizonyos bűztől? Tudod, hogy miről rinyálsz? Mert én tudom.

      • Szürti János

        ÁÁÁ.Miskolc, Csanyik völgy .fent a dombon. Erdőben.

      • Katalin Markovics

        A hülyeség nem akadály!
        Azért, mert a “régi”kórházakat, még a lovaskocsis időkben a fő csomópontoknál helyezték el, ez nem jelenti azt, hogy az újat is a pár főút legforgalmasabb találkozásánál, “gödörben” kell elhelyezni!
        De: Kútvölgyi, a János kórház avagy az Uzsoki is ékes példája annak, hogy nem pöfög az orra alá….
        Egyébként sem a tegezés, sem a lehülyézés önmagában még nem jelenti azt, hogy gondolkodni sem szabad a saját egészsége érdekében is!!!! (Akkor talán nem ír meggondolatlanul…. K.J.

    • Takács Gábor

      De a temetö könnyen megközelithetö!

    • Péter Vadász

      Ennyit arról hogy ebben a szerencsétlen ország annyi a hülye felfuvalkodott senkiházi akik csak a pénzt teszik zsebre, és ezért egy használható ötletük, tervük sincs.!!! Hogy képzelték hogy egy ilyen szennyezett helyre akarnak KÓRHÁZAT építeni ???? Ezeknek a bunkó országot ki rabló szemeteknek már tényleg minden eszük elment ????????

    • Nehidd El

      Butaságot írsz két okból is.

      1. Egyrészt egyáltalán nem szennyezettebb ez a terület, mint akár csak 2-3 km-rel beljebb bármi. A két nagy forgalmú út (M1-7 és Balatoni) forgalma ekkora területre szétosztva már-már jelentéktelen a belvárosi forgalomhoz képest, ráadásul itt a járművek folyamatosan gurulnak, tehát sokkal kevesebb a kibocsátásuk is, mint a dugókban. A leggyakrabban előforduló nyugati szél pedig rendszerint a külterületi, sokkal tisztább levegőt hozza ide. Keress rá a régebbi szmogtérképekre, látni fogod, hogy itt szinte mindig jobb a helyzet az átlagnál.

      2. Másrészt, sokadlagos fontosságú a gyógyulás szempontjából, hogy azt a pár órát, esetleg néhány napot milyen minőségű levegőben töltöd, hacsak nem kifejezetten légzőszervi panaszaid vannak. De egy új kórházban egyébként is nyilván modern szellőztető és légkondicionáló rendszer lesz, tehát ha a nagykörútra építenék, még akkor is lehetne bent kiváló minőségű levegőt biztosítani.

      • Katalin Markovics

        A tegezésen kívül: A gödrön van a hangsúly! De egy “kicsit” körbe nézhetne amugy, levegő szennyezettsége téren az adott körzetben, olyan Üllői úti mértékig!

        • Nehidd El

          Hol nézhetnék utána? És te hol néztél utána? Tudsz valami, akár offline forrást mutatni?

          A tegezéshez egy adalék (de ezer ilyet hozhatnék): http://epa.oszk.hu/00700/00775/00008/1999_08_14.html

          Az általános tegeződés és a közvetlen hangvétel elfogadottnak számít a cybertér bármely szituációjában, sőt sarkított vélemények, így a hálózat stílusát jellemző Szilágyi Árpád szerint “ebben az új világban ez a tradíció, eltérni tőle – minden túlzás nélkül – illetlenség”.

  • Takács Gábor

    Hozzák ki a felcsuti cigányvasutat idáig,majd mészáros testvér megcsinálja.

  • Ernőné Pál

    hát hogy lehet egy ország irányítását ilyen ütődöttekre bízni, akik majd minden ügyet így intéznek.Azt hiszik, hogy ha erővel, rákényszerítve mindenkire az akaratukat intézkednek akkor felvirul az ország.

  • Takács Gábor

    Majd a felcsuti cigányvonat nyomvonalát meghosszabbitják a szuper korházig,legalább lesznek rajta utasok!