Így írnánk mi

Két alkotmányjogász közjogról, közigazgatásról, a jó kormányzásról

alkotmányjog

17:59:38

Mire elég a villamos energia egyetemes szolgáltatás árképzéséről szóló, az áramárat számottevően megemelő 4/2011. (I. 31.) NFM rendelet kihirdetése és hatálybalépése között eltelt hat óra tizenkét másodperc? Pont elég arra, hogy megnézzük a Gyűrűk Ura-trilógia első két részét (bár A király visszatért már nem tudnánk elkezdeni). Bencsik János energetikai államtitkár ezalatt éppen négyszer autózhatna oda-vissza választókerületének székhelyére, Tatabányára a Kossuth téri parkolóból (ha nincs dugó a Lánchídnál). És természetesen este hattól éjfélig Jack Bauer reménytelen helyzetből fordítva megakadályozhatná az atomháború kitörését.

Nem (volt) elég viszont ennyi idő arra, hogy az áramszolgáltatók áraikban a változást a számlázási időszak előtt meghirdetve tudják érvényesíteni. Ennek megfelelően arra sem volt elég, hogy a fogyasztók a változásról értesüljenek, és ha az emelkedő ár őket erre sarkallná, fogyasztásukat még idejében mérsékeljék. Így természetesen arra sem volt esélyük a fogyasztóknak, hogy az egyébként a szolgáltatók versenyén alapuló árampiacon – a szolgáltatónként eltérő mértékű – áremelkedésre tekintettel még annak bekövetkezése előtt máshova szerződjenek. Márpedig a mindezekhez szükséges felkészülési idő biztosítása nem kedves gesztus az állam részéről, hanem egy jogállam működésének a minimuma. Annak pedig természetesen nincs semmi jelentősége, hogy az energetikai szaksajtót olvasó fogyasztók számíthattak-e rá, hogy valamikor mostanában lesz valamekkora áremelkedés, ugyanis ezek alapján a fenti, amúgy a jogszabály-módosításból rendesen következő események nem történhettek meg.
A Kormány – bár tudja, hogy szükség lenne rá, hisz a kormányprogram hivatkozza és korábban a mai kormánypárti politikusok is keményen kérték számon – lényegében nem alkalmaz értékelhető hosszúságú felkészülési időt a jogalkotásban.
Azt értjük, hogy miért nincs felkészülési idő akkor, amikor valójában nem is jogi szabályozás a cél, hanem a viszonyok utólagos rendezése (pl. a válságadók esete), hiszen itt a felkészülés lehetősége a jogszabály célját zárná ki. Ilyenkor az alkotmányossági követelmény figyelmen kívül hagyásának egyértelmű haszna van.
Értetlenül állunk viszont azelőtt a jelenség előtt, hogy miért rombolja a központi jogalkotás a jogrendszer kiszámíthatóságát azzal, hogy most már visszatérően és komoly ügyekben akkor sincs idő felkészülni, ha a cél elvben az, hogy az emberek megváltoztassák a magatartásukat (pl. a magán-nyugdíjpéztári tagdíjbefizetések őszi átirányításának egynapos visszamenőleges alkalmazású, a médiatörvény félnapos vagy a hajléktalanok közterületen tartózkodásának szankcionálását lehetővé tevő törvény tél közepi, néhány hetes időközzel történt hatálybaléptetése). Néha már olyan, mintha a Kormány kifejezetten meg szeretné nehezíteni a címzettek dolgát, mert vicces látni, hogy mindenkit hogy összezavar egy azonnali jogszabálymódosítás. Nyilván esetenként a gyors változás igénye, az eredményes fellépés kommunikációs igénye eredményezi a felkészülési idő mellőzését.
Valószínűnek tartjuk ugyanakkor, hogy a legtöbb esetben – és talán ez történt az áramárnál is – a hatálybaléptetés módjának esetenkénti átgondolását és ellenőrzését szimplán nem tartja fontosnak a kormányzat: ha az amúgy sem egyszerű döntési íveken végiggördülő politikai döntések még éppen időben születnek, az adminisztratív lejátszásra akkor sem hagynak időt (vagy nem tudják, hogy az még szükséges), és senki nem mer szólni, hogy vegye már előre az aláírómappában a köztársasági elnök, a miniszterelnök vagy a miniszter azt, ami sürgős. Vagy ha ez már nem megoldás, akkor senkinek nincs kedve vagy mersze azzal visszamenni a politikához, hogy „sajnos a február 1-je már nem fog menni (minthogy Önnél állt az anyag ugye két hetet…), 15. lenne”.
Ha viszont az utóbbi helyzet áll fenn, akkor jó lenne a határidő-figyelésre ráállítani egy embert. Behozná az árát. Kiszámlázott könyvelői és jogászi munkaórában, meg nem fagyott hajléktalanban és el nem használt áramban számítva mindenképpen.
Az elsikkadt probléma megoldása érdekében a poszton kívül még annyit tudunk tenni, hogy megtámadjuk a rendeletet az Alkotmánybíróságon. Ha kész az indítvány, azt is közzétesszük. 

#update: íme, letölthető pdf-ben

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás