A feles alkotmányozás másnapján, avagy a káosz forgatókönyve
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
Egy szó nincs békeidőbeli sorozásról a hétfőn elfogadott (amúgy a Parlamentben senkit nem érdeklő, csak két leszavazott LMP-s módosító javaslatot kiváltó) honvédelmi igazgatási törvényben. Hende Csabának minden, az ezzel ellentétes állításokat cáfoló szava igaz. Ettől viszont ez még szerintünk egy alapjaiban elhibázott törvény: ahelyett, hogy a korlátozott erőforrásokat hadászatra költené az állam, értelmetlen (és az információs önrendelkezési jogot éppen ezért céltalanul korlátozó) nyilvántartás kialakítására és frissítgetésére fordítjuk azokat.
A hadkötelesekről ugyanis – bármilyen meglepő – most is van hiteles, teljes és folyamatosan frissített nyilvántartás. Úgy hívják, hogy személyiadat- és lakcímnyilvántartás. Ezt persze a Kormány is tudja, nem véletlenül akarja az ebből nyert adatokra – és nem mondjuk személyes megkeresésekre – építeni a hadkötelesek nyilvántartását. Ha a HM nem saját adatbázist akarna építeni, akkor annyit kért volna, hogy kapjon lekérdezési lehetőséget a 18 és 40 közötti férfiak minden személyazonosító adatára. Így aztán naprakészen tudná, hogy kik és milyen életkorban vannak a pakliban, hova kell küldeni az értesítést.
Mert ami ezen felül szerepel a tervezett adatbázisban, az szerintünk használhatatlan, minthogy nem a potenciális katona szolgáltatja, hanem változatos módokon, más állami nyilvántartások időszakonkénti leszüretelésével jut el oda. Ezen a ponton felmerül, hogy mit sírunk, ha végre itt egy nyilvántartás, amit nem a polgár adatközlése alapján töltenek fel (a kamarai nyilvántartásnál még ez volt ugye a bajunk). (Itt szúrnánk közbe a sorozást kiáltó véleményeket védve annyit, hogy – bár a törvény rendszere, az indokolás és a miniszteri nyilatkozat alapján egyértemű, hogy egészségügyi vizsgálatra csak a hadkötelezettség bevezetése után terheli a hadkötelest – pont az orvosi vizsgálatra vonatkozó rendelkezésből maradt ki ennek kifejezett kimondása: előtte és utána ott van.]
Csakhogy ez az adatkör jórészt különleges személyes adatokat jelent; a személyazonosító és lakcímadatokon túl békeidőben is kezelné ugyanis a honvédség a következőket a hadkötelesről:
F) A szolgálat tervezését és teljesítését befolyásoló adatai:a) katonai szolgálatra való alkalmasságát érintő betegsége,b) megállapított katonai szolgálatra való alkalmassági fokozata,c) szomatometriai adatai,
d) megkezdett és befejezett iskolai tanulmányai,e) szakképzettsége,f) foglalkozása,g) idegen nyelv ismerete és annak foka,h) gépjármű-vezetői, munkagép-kezelői engedélyének kategóriája, érvényességi ideje,i) saját háztartásában eltartott vér szerinti, örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermekeszületésének ideje,j) külföldön teljesített katonai szolgálata, megszerzett katonai szakképzettsége, elértrendfokozata,
G) Munkaképesség csökkenés foka, illetve a rehabilitációs járadékról szóló 2007. éviLXXXIV. törvény 1. §-ának a) pontja szerinti egészségkárosodás mértéke,H) Testi, szellemi fogyatékossága, személyiségzavara,I) Szenvedélybetegsége,
Ezeket így egyben kevesen szeretnénk szívesen rögzíttetni, és még ha van is olyan helyzet, amikor ezt a honvédelmi érdek mégis megkívánja, ez biztosan nem az. Nem is az a döntő, hogy hogyan ítéljünk meg a békeidőbeli felkészülés fontosságát, hanem az, hogy az így kezelt adatok többsége nyilvánvalóan használhatatlan lesz. Kiragadott példaként: ha rokkant vagyok, és ezt az orvos megállapította, akkor megy róla adat tőle a HM-nek, de ha nem akartam magam leszázalékoltatni, akkor nem. Ez egyébként a nem szenzitív adatok többségére is igaz: hiába van adat arra, hogy van jogsim, ha abból nem derül ki, hogy el tudok-e vezetni normálisan egy autót vagy hogy melyek az egészségügyi korlátozások.
Tehát arra biztos nem jó a nyilvántartás, amit a törvény indokolása állít, azaz hogy majd ennek alapján HA sorozás lesz, akkor már nem kell behívni mindenkit. Ez igaz lehet az érintettek egy részére, de – feltéve, hogy az adatokat tényleg csak a törvényben megjelölt utakon szerzik be – érdemi könnyebbséget biztosan nem jelent a majdani sorozás szervezésében. Ugyanerre a célra ennél minden szempontból alkalmasabb lenne, ha a sorköteleseknél a lakcímnyilvántartásba kerülne még egy rovat, amely egy igen-nem információt tartalmaz arról, hogy a sorozó szervek bármely okból kimondták-e véglegesen alkalmatlannak az érintettet. Ilyen előzetes vizsgálatot a törvény ismer a tartalékosoknál, és nyilván mód lenne rá, hogy aki ezt kéri, előzetesen nyilváníttassa magát alkalmatlannak akár okiratok, akár orvosi vizsgálat alapján. Az ebben sikerrel járt személyek neve pedig innentől egyszerűen nem jelenne meg a sorozó szervek által látott listában.
Mindezek alapján a hadkötelesek nyilvántartására külön informatikai rendszert szervezni (pláne most) nem látszik a közpénzek leghatékonyabb felhasználásának, és hát alkotmányosabb törvényeket is láttunk már ezen az őszön. Pedig itt nem a célokkal van a baj, hanem a választott megoldást hord félre. Ez meg a seregben azért rejt veszélyeket, bár – Svejket idézve – "minden kripli a helyén kell, hogy legyen".
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
A kormány a saját rendszerében nem hibázott a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályának meghosszabbításakor. Kár, hogy ez a rendszer olyan feleslegesen bonyolult,...
Az emberminisztérium az iskolákra és óvodákra vonatkozó koronavírus protokoll keddi, az emelkedő fertőzésszámokra reagáló szigorításában azt írja elő, hogy „az...
Tart ugyan még a büntetőeljárás, de már ott járunk, hogy szinte minden politikai párt szigorítana a gyermekpornográfia büntetésén, miközben a...