Így írnánk mi

Két alkotmányjogász közjogról, közigazgatásról, a jó kormányzásról

alkotmányjog

„az adózók még nincsenek felkészülve”

A kormánytisztviselők visszajöttek a szilveszteri buliból. Megvárták, míg a jogszabálytárak szerkesztői megmutatják nekik, hogy hogy néz ki a jogrendszer. Nagyon nem lehettek megelégedve, mert januárban formás kis javítócsomag alakult ki a tavalyi év végén keresztülvert törvényekhez. Az idei év első törvényalkotási service packjének léte nem meglepetés, tartalma azonban figyelemreméltó, sőt, ha használhatjuk még ezt a minősítést, akkor meghökkentő

Saláta, öntettel

A célpont a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvénnyel összefüggő átmeneti, módosuló és hatályát vesztő szabályokról, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/5003. számú törvényjavaslat, azaz magyarul az év végén elfogadott közszolgálati törvényt követő saláta. A saláták célja elvileg a többi törvény összhangba hozása egy elfogadott kódexszel. Ezt a célt közelíti is a törvényjavaslat, bár négy módosító indítvány alapján már látszik, hogy az elfogadott törvény legalább háromszor olyan hosszú lesz, mint a benyújtott javaslat.

A közszolgálati saláta jogtechnikai törvénynek tűnik, ezért könnyen elrejthetőek benne a tartalmilag hozzá nem tartozó ügyek. Fő erénye a hibajavítási lehetőséget kereső Kormány számára mégis az lehet, hogy már március 1-jén hatályba lép. Így aztán a parlamenti téli szünet ellenére két hónapos reakcióidővel lehet benne kezelni a sürgős problémákat. Ezek első csomagját nyújtotta be tegnap az Alkotmányügyi Bizottság. A köztisztviselőkhöz csak igen távolról köthető öt bizottsági módosító mindegyike súlyos jogalkotási hiányosságokra mutat rá. Főképp a hatályba léptető és átmeneti rendelkezésekre nem maradt figyelem: megjelent már a sajtóban a nemzeti vagyonról szóló törvény nyögvenyelős, a rendes gazdálkodást megakasztó hatálybalépése, és az is, hogy a kisebbségi önkormányzatok választására 2014-ig nem maradt hatályban szabály. Két hónapot azonban nyilván kibírnak az állami intézmények felújítás nélkül, a létszámhiányos kisebbségi önkormányzatok meg majd legfeljebb várnak egy kicsit. Az adójogban azonban egy döntési kudarc igen komoly következményekkel járhat.

Bizonytalan adójogi helyzet: nomen est omen

A tavalyi ’nagy adócsomagba’ (a három közül az utolsó) egy Rogán-módosító eredményeként került a bizonytalan adójogi helyzet jogintézménye.

Az adózói jogokat kiterjeszteni kívánó intézkedésnek az lett volna a lényege, hogy az adózó a bevallásig (áfa és innovációs járulék kivételével minden adónemre) bejelentheti, hogy bevallása azért lehet hibás, mert az az általa követett, ügyvéd, adótanácsadó vagy adószakértő által elfogadhatónak tartott, de lehet, hogy téves jogértelmezést vette alapul. Az eljárás közvetlen költsége egy, a vitatott követeléssel arányos, legalább 100 ezer, de legfeljebb 5 millió forintos díj, a közvetlen haszna azonban az, hogy a vitatott jogkérés jogerős elbírálásáig az adózót eljárási szankció (többek közt adóbírság) nem sújtja, ha nincs igaza, akkor csak a díj összege emelkedik.

Sporthasonlattal élve: az adózó időt kérhetett volna az adóhatóságtól, ha bizonytalannak látja adókötelezettsége fennállását, csak itt nem a mágnestáblás edző és a frissítőtáskás masszőr futhatott be a pályára, hanem az elszámolt munkaórákat vezető táblázatokkal jól felszerelt jogászcsapat. Az időt kérő vállalkozás pedig nemcsak pár percig jut lélegzethez, hanem mindaddig, amíg a jogászai fenn tudják tartani a jogvitás helyzetet. Ha a vitatott összeg kellően magas, akkor a jogi munka közvetlen hasznot (kamatot, megúszott bírságot) generál az ügyfélnek – kár, hogy ugyanekkora elmaradt bevételt okoz a költségvetésnek. Ezért is látszott bátor, de inkább vakmerő lépésnek a költségvetés pillanatnyi helyzetében hasonló jogintézményt bevezetni, hiszen az könnyen ki tud oltani a hatékonyabb adóbehajtásra irányuló minden törekvést.

E nyilvánvaló kockázatok ellenére a szabályozás január 1-je óta hatályos, aminél már csak az meglepőbb, ahogyan az Alkotmányügyi Bizottság a jogintézményt most kivezetni javasolja. Az indokolást szöveghűen és teljes terjedelmében idézzük:

A módosító javaslat a bizonytalan adójogi helyzetre vonatkozó rendelkezések hatályon kívül helyezésére, valamint a jogintézmény kivezetéséhez szükséges átmeneti rendelkezés megteremtésére tesz javaslatot. A jogintézmény bevezetése óta eltelt rövid idő alatt is egyértelműen beigazolódott, hogy az adózók még nincsenek felkészülve egy ilyen vagy ehhez hasonló intézményre, az állami adóhatóság szolgáltatásai mellett annak nincs és nem is lehet tényleges helye és szerepe az adózási szabályok között. Azon túl, hogy a bizonytalan adójogi helyzetnek nincs helye a hazai jogrendszerben, a törvényjavaslat és abban a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló törvény módosítása ráirányítja arra is a figyelmet, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatalra 2012 . január 1-jével rótt számos új feladat mellett, kapacitása egy részének elvonásával a jogintézmény végrehajtásával járó adminisztrációs terhek növekedése nagyban meghaladja a jogintézmény bevezetéséhez esetlegesen fűződő előnyöket, amelyek tényleges realizálódása – az adózók és adószakmai szakemberek reakciói alapján – kétséges.

Ezt üzeni tehát a NAV. Hogy egy ilyen jelentőségű jogintézmény esetében a végrehajthatósággal kapcsolatos alapvető vita miért nem a bevezetés előtt zajlik le, arra két válasz lehetséges.

Az egyik az, hogy egyáltalán nem kerül sor a döntések előtt a lehetséges következmények vizsgálatára: ezt mondjuk elhinnénk az elmúlt időszak hasonló ügyei közül néhánynál (pl. hogy tényleg az újdonság erejével hatott a kormánytöbbség számára, hogy a 2012-es adóváltozások csökkentik a kismamák ellátásainak nettó összegét, ezért született csak utólag döntés és ezért nincs jogszabály még ma sem a kompenzációról). Itt azonban valószínűbb, hogy a döntéshozó csak akkor hitte el (az apparátus iránti bizalmatlanságból, vagy más okból), hogy az intézkedés negatív hatásokkal jár, amikor e hatások már jelentkeztek.

Ha kísérletezik az ember, abból tényleg sokat lehet tanulni, bár a tanulás a jogalkalmazók kedélyes megviccelése nélkül is megtörténhetne.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás