A feles alkotmányozás másnapján, avagy a káosz forgatókönyve
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
Szektorális kisadót, úgy látszik, bárki kivethet ma Magyarországon. Számolni se kell tudnia hozzá.
A VM társadalmi egyeztetésre bocsátotta a tavaly ősszel beharangozott, nyilván az Országos Meteorológiai Szolgálat karácsonyi kívánságlistája alapján készült meteorológiai törvény tervezetét, valamint egy „meteorologia – hatasvizsgalat” elnevezésű pdf-fájlt. Nagyjából azt találjuk benne, amit Illés Zoltán tavaly megígért: az időjárás mérésének és előrejelzésének legnagyobb szelete állami monopóliummá válik a tömegrendezvényekre vonatkozó előrejelzésektől a média időjárás-jelentéseinek megalapozásáig. Hogy ez miért teljesen hiábavaló, azt az ötlet felmerülésekor megírtuk az átlátszó.hu blogjára, így most nem azzal foglalkoznánk, hogy a közpénzből létrehozott közérdekű adatoknak társadalmi szinten milyen elképesztően pazarló kezelését, egyben a társadalmi költségek növelését okozza majd az új szabályozás.
Van viszont egy új szabályozási elem, amit október óta talált ki a tárca, és amin nem csak mi döbbentünk meg: a tervezet ugyanis új ágazati kisadókat vezetne be, méghozzá mindjárt hármat. A reptéri meteorológiai szolgáltatási díj (a beszedett repülőtéri illeték 1%-a) és a vízi kikötői meteorológiai szolgáltatási díj (a kikötői illeték 1 %-a) sem semmi, de itt legalább egy-egy komplex adatszolgáltatást jelentő meglévő, díjfizetésen alapuló viszonyrendszert akar az Kormány egyoldalúan átrendezni, nyilván tudományos alapon meghatározva a köztudottan virágzó reptér- és kikötőüzemeltetés számára a sáp mértékét.
A médiaszolgáltatások meteorológiai szolgáltatási díja néven bevezetett harmadik adónem viszont egészen elképesztőre sikerült: ezt a közszolgálati, a közösségi és a jelentős befolyásoló erejű lineáris audiovizuális médiaszolgáltatók, valamint az internetes sajtótermékek és hírportálok fizetnék, méghozzá az éves reklámbevételek 0,5 %-ának erejéig. A díjat az MTVA, az RTL, a tv2, az index.hu, az origo, de bármely más, fizetett reklámot közlő internetes médium is évente az OMSZ-hez bevallani és megfizetni lenne köteles, szépen eljuttatva a meteorológusoknak reklámbevételeinek nyilvántartását. Ha pedig nem fizet, akkor jön az adóhatóság és a behajtás, holmi késedelmi kamattal való lacafacázás helyett mindjárt 0,8 %-os mértéken, hadd szóljon.
Különösen kíváncsiak voltunk, hogy milyen tényeket mérlegel valaki akkor, amikor arra a döntésre jut, hogy igen, ez a jó megoldás. Ezért aztán nagy reményekkel nyitottuk meg a szerencsére mellékelt hatásvizsgálati lapot. Az állítólag két nap alatt összeállított dokumentumból azonban csak az derül ki, hogy a törvény elfogadása esetére a tárca szakértői idén és jövőre az új adók ellenére is összesen 1,2 milliárd forintos költségvetési egyenlegromlással számolnak – hogy minek alapján, azt találgatni se mernénk. Emellett kiderül még, hogy a versenyképességre a törvények nem lesz érdemi hatása, az adminisztratív terhek pedig ugyan a piaci szereplők és a közigazgatás tekintetében is nőnek, de szerencsére 0 forinttal. Nyugodtan mondhatjuk tehát, hogy ha tényleg eddig sikerült eljutni, akkor a Kormány madárbélből vagy kristálygömbből is nyugodtan jósoltathatná a hatásokat, ha már az időjárást nem is.
Szó mi szó: ez első látásra, még a jelentősen megemelkedett tűrésküszöb mellett is akkora baromságnak tűnik, ami mellett eltörpül a kamarai 5000 forintok vagy a kivetett, majd visszavont katasztrófavédelmi hozzájárulás ügye. Az adót attól függetlenül fizetnék a médiavállalkozások, hogy közöltek-e valaha időjárási adatokat vagy sem – ezt leginkább az üres médiahordozók reprográfiai díjának továbbfejlesztett változataként tudnánk jellemezni, hisz akinek internetes portálja van, az előbb-utóbb biztos időt jósol vagy hőmérsékletet közöl. Az adóalanyok kiválaszásának racionális szempontjai egyáltalán nincsenek: felsorolt kategóriákon kívül eső hírtelevíziók egy fillért se fizetnének, viszont egy párezer látogatóval rendelkező internetes portál igen. A csökkenő reklámpiaci torta nagysága alapján bő félmilliárd forintos éves bevétellel kecsegtető adónem – igazi, magyaros kisadóhoz méltóan – ezzel összevethető költséggel járó adminisztrációt okozna szerkesztőségek százainak. Végül – és mi ezen az elemen röhögtünk a leghangosabban – az OMSZ meghirdetheti a felvételt vagy fél tucat médiapiaci szakértő számára, ami egészen sajátos módja a munkahelyteremtésnek (bár a hatásvizsgálati lapról ez a hatás lemaradt).
Kinevethetjük a VM-et és Illés államtitkárt, de a legnagyobb baj az, hogy két fájdalmas, rendszerszintű, kormányzatokon áthúzódó probléma csúcsra pörgése áll a háttérben. Egyrészt a magyar kormányzás gyakorlata és a magyar államigazgatás – ritka kivételektől eltekintve – egyáltalán nem alkalmas arra, hogy felmérje a döntési javaslatok gazdasági és társadalmi hatásait. Másrészt pedig, ezzel szoros összefüggésben: az ágazati szempontok (itt és most: a nyilván valóban durván forráshiányos OMSZ megmentése) nagyon sok esetben minden gond nélkül írhatják felül a szélesebb közösség érdekeit, de az összkormányzati célokat és a józan eszet is.
A VM azért felel, hogy zavartalanul működjön az időjárás-előrejelzés. Azt ez megoldja, a többit meg úgyse tudjuk kiszámolni. Kérdés?
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
A kormány a saját rendszerében nem hibázott a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályának meghosszabbításakor. Kár, hogy ez a rendszer olyan feleslegesen bonyolult,...
Az emberminisztérium az iskolákra és óvodákra vonatkozó koronavírus protokoll keddi, az emelkedő fertőzésszámokra reagáló szigorításában azt írja elő, hogy „az...
Tart ugyan még a büntetőeljárás, de már ott járunk, hogy szinte minden politikai párt szigorítana a gyermekpornográfia büntetésén, miközben a...