Viccnek elég durva, ha a kormány az oszlopreklámok betiltásától valóban kevesebb balesetet várt. Hogyan lehetne Lázár János érvelését követve KSH-adatokból megállapítani, hogy az oszlopreklámok milyen hatással vannak a közlekedésbiztonságra? Szerintünk ugyan sehogy, de azért megnéztük a számokat.
„2010 után meg szerettük volna óvni az autósokat, hogy a kormány fogásától bármilyen reklám elvonja a figyelmüket. De a KSH tapasztalatai alapján nincs összefüggés a balesetek és a karókra feltett táblák között. A kormány rosszul döntött 2010-ben”
– közölte tegnap általános meglepetésre Lázár János kancelláriaminiszter. Egyrészt ugyanis a villanyoszlopra kirakott reklámok 2010-es betiltása, majd mostani újbóli megengedése mögött eléggé nyilvánvalóan azóta megszűnt reklámpiaci okokat érdemes inkább keresni, másrészt viszont nem nagyon van minálunk szokásban, hogy konkrét, ellenőrizhető adatokkal, már-már utólagos hatásvizsgálatot használva ellenőrizze a kormány az intézkedéseinek hatásait.
Megnyugodhatunk: most sem ez történt. Vagy ha esetleg igen, akkor elég komolyan felmerül: mégis milyen hatásokat várhattak 2010-ben a tilalomtól? A Központi Statisztikai Hivatal havonta közzétett adatsoraiból ugyanis csak annyit lehet kiszűrni, hogy az intézkedés bevetetése, azaz 2011 óta nem esett, de nem is emelkedett jelentősen a balesetek száma. Az előző évtized végén – a döntően a gépjárműpark folyamatos cseréjéhez és az utak biztonságosabb kialakulásához köthető hosszabb távú pozitív trendet felerősítve – ugyanis 2011-ig dinamikus javulást láthattunk, ami az üzembentartói felelősségen alapuló bírságolás, illetve az ittas járművezetés szankcióinak 2008-as szigorítása után következett be. 2011-ben azonban az egyértelmű trend megszakadt, és némi ingadozás után tavaly lényegében minden fontos baleseti adat ugyanott állt, ahol négy éve. (A hazai adatok forrása a KSH, az uniósoké az Eurostat.)
Akinek ennyi adat nem lenne elég, az az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapján talál részletesebb elemzéseket, baleseti okok szerint is bontva. Nem hisszük azonban, hogy azok jobban alátámasztanák a miniszter érvelését, mivel az elmúlt években ott sincs komoly átrendeződés. Emellett nem is nagyon lehet a figyelemelterelő jelzések és reklámok hiányához azokat mérő statisztikai kategóriát rendelni, lévén az esetleges pozitív hatás több részadatot is befolyásolhatott (pl. a vezető baleseti okok közül a sávváltás vagy az elsőbbség meg nem adása miatti balesetek számát), az egyes években önálló kategóriaként jelzett figyelmetlenség mint baleseti ok pedig olyan, életszerűbb baleseti helyzeteket is magában foglal, mint a GPS menet közbeni piszkálása, a kihangosító nélküli mobilkommunikáció vagy az időskori figyelemkihagyás.
A fenti adatsorok persze sok szempontból tanulságosak – közlekedésbiztonságban az európai középmezőnyben vagyunk, úgyhogy lenne még hely fejlődni, a megtorpanás okait jó lenne tehát feltárni. Egy biztos: nem lehet olyat állítani, hogy a villanyoszlopreklámok tilalma lenne a hibás, lévén a tilalom negatívan biztosan nem hatott a közlekedésbiztonságra. Ha viszont azért vonják vissza a kormánypártok az intézkedést, mert jelentős csökkenést vártak volna tőle, az már csak a józanész alapján is megkérdőjelezi az eredeti döntés komolyságát. Csak remélni lehet, hogy a következő négy évre olyan közlekedésbiztonsági intézkedést sikerül kitalálni, amit nem lehet majd a KSH adataira való általános hivatkozással kivezetni.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
A kormány a saját rendszerében nem hibázott a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályának meghosszabbításakor. Kár, hogy ez a rendszer olyan feleslegesen bonyolult,...
Az emberminisztérium az iskolákra és óvodákra vonatkozó koronavírus protokoll keddi, az emelkedő fertőzésszámokra reagáló szigorításában azt írja elő, hogy „az...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!