Így írnánk mi

Két alkotmányjogász közjogról, közigazgatásról, a jó kormányzásról

alkotmányjog

A kvótaügyi népszavazásról

Az eddigi alkotmánybírósági és kúriai gyakorlat alapján a Kormány által benyújtott kérdésben több okból nem tartható népszavazás. Ettől függetlenül nem az Alaptörvény vagy a népszavazási törvény rendelkezésein, nem a Nemzeti Választási Bizottságon, de még csak nem is a Kúrián fog múlni végső soron, hogy meg lehet-e tartani ezt a referendumot, hanem azon, hogy a nap végén az Alkotmánybíróság tagjainak többsége mit gondol erről a kérdésről. Innentől pedig mindenkinek a fantáziájára bízzuk, hogy a testület egy nagypolitikai jelentőséggel bíró ügyben szembe fog-e menni a kormányzati akarattal.

A Kormány ma népszavazási kérdést nyújtott be hitelesítésre a Nemzeti Választási Bizottsághoz, amelynek a szövege a következő:

„Akarja-e, hogy az Európai Unió az Országgyűlés hozzájárulása nélkül is előírhassa nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítését?”

Az erősen kormánypárti többségű NVB-nek harminc napja van arra, hogy a kérdés hitelesítéséről döntsön, amellyel szemben a friss bírói gyakorlat szerint tizenöt napon belül bármely választópolgár felülvizsgálati kérelmet adhat be a Kúriához. Ha a Kúria a kérdés hitelesítéséről szóló határozatot helybenhagyja, az Országgyűlés a következő ülését követő harminc napon határozhat a népszavazás elrendeléséről. Amennyiben a Kúria úgy látja, hogy nem hitelesíthető a kérdés, formailag a Kormány mint a népszavazás kezdeményezője az Alkotmánybírósághoz fordulhat alkotmányjogi panasszal. Egy tisztességes Alkotmánybíróság persze erre pár nap alatt rávágná, hogy nem foglalkozik érdemben a beadvánnyal, mert a Kormánynak nincsenek alkotmányjogi értelemben alapvető jogai, így nem nyújthat be alkotmányjogi panaszt, de a magunk részéről (a férfiak 40+-os nyugdíjával kapcsolatos népszavazási kezdeményezés tapasztalataiból kiindulva) nem vagyunk biztosak abban, hogy a testület többsége kitartana az eddigi következetes álláspont mellett. Innentől viszont végső soron az Alkotmánybíróság többségén múlik, hogy elrendelhet-e a kérdésben népszavazást az Országgyűlés. Mivel a közeljövőben három jelenlegi alkotmánybíró megbízatása is megszűnik, így (ha nem választ új alkotmánybírákat addig a parlament) hat alkotmánybírói szavazat kell majd ahhoz, hogy a népszavazás zöld utat kapjon. Az egyoldalúan a jelenlegi kormánypártok által jelölt, az eddigi tevékenységük alapján a kormánypártok irányába kifejezett és kevéssé leplezett szimpátiát mutató alkotmánybírák száma pedig eléri a bűvös hatos számot. Egy ilyen horderejű kormányzati kezdeményezés átengedése vagy elbuktatása  egyértelmű és direkt politikai következményekkel járna, vagyis az alábbi fejtegetés arról, hogy az eddigi joggyakorlat alapján hitelesíthető-e a kérdés, nem több, mint jogtudományi elmélkedés, aminek az események gyakorlati alakulásához várhatóan nem sok köze lesz.

Kezdjük azzal, hogy a kérdés alanya nem az Országgyűlés, hanem az Európai Unió. A népszavazás ennek megfelelően abban az ügyben döntene, hogy az Európai Unió előírhasson-e valamit vagy sem, illetve azt milyen feltételekkel tehesse meg. A népszavazás tárgya azonban az Alaptörvény 8. cikk (2) bekezdése alapján csak az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet. Már csak a formállogika szabályai szerint is, az „Európai Unió” nem az Országgyűlés, így ha a kérdés az Európai Unió egy döntésének meghatározására irányul, akkor az nem az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés. Ezen túl pedig a magyar alkotmány hatálya és általában a magyar állam joghatósága csak a magyar állami szuverenitása alá tartozó jogviszonyokra terjed ki. Ezért sem lehet népszavazni például arról, hogy például a Klingon Birodalom mit tegyen vagy ne tegyen, hiszen az kívül esik a magyar joghatóságon.

Az alkotmányjogi problémák ezzel nem érnek véget. Egy népszavazási kérdés csak akkor hitelesíthető, ha megfelel mind a választópolgár, mind a jogalkotó szempontjából az egyértelműség követelményének. A hitelesítésre benyújtott kérdés viszont számos, egymástól eltérő értelmezést megenged. A Kormány az eddigiekben úgy érvelt, hogy az Európai Unió alapító szerződései nem teszik lehetővé a kötelező kvótát, így a kérdés jelentheti azt, hogy Magyarország utasítsa el az alapító szerződések ezt megengedő módosítását, vagy hogy Magarország csak olyan alapítószerződés-módosítást támogasson, ami legalább kimaradási lehetőséget (opt-out) biztosít a tagállami parlamentek döntése alapján, de inkább kifejezett pozitív tagállami parlamenti döntést (opt-in) kíván meg. (Arra gondolni sem merünk, hogy a Kormány szembe akarná köpni magát, és most ismerné el azt, hogy az Európai Bírósághoz benyújtott keresetébn foglaltakkal szemben a hatályos alapító szerződések adnak ilyen hatáskört az Uniónak, de ezt a hatáskört akarná szerződésmódosítással a jövőre nézve megszüntetni.) A kérdés ugyanakkor jelentheti azt is, hogy az eredményes népszavazás csak annyit követelne a Kormánytól, hogy az Országgyűlés hozzájárulásával adhasson le a kötelező befogadást tartalmazó uniós döntést támogató szavazatot az Európai Unió Tanácsában vagy az Európai Tanácsban. A kérdésnek tehát több, egymástól igen távoli értelmezés is adható, ami komolyan felveti a kérdést, hogy a választópolgár számára egyértelmű-e, hogy „igen” vagy „nem” szavazatával mit is támogat, pedig ezen múlik az, hogy a törvényben szereplő választópolgári egyértelműség követelményét a kérdés kielégíti-e. Ugyanezen okból az sem egyértelmű, hogy milyen tartalmú döntés meghozatalára is lenne köteles az Országgyűlés egy eredményes népszavazás alapján, márpedig a jogalkotói egyértelműség törvényi követelménye ezt megkívánná.

Ha úgy értelmezzük a kérdést, hogy az bármilyen formában az Európai Unió alapító szerződéseinek módosítását kívánja megakadályozni vagy annak irányát akarja megszabni, akkor a következetes kúriai gyakorlat szerint a hatályos Alaptörvény 8. cikk (3) bekezdés d) pontja alapján a kérdésben nem tartható népszavazás, mert az nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettséget érint. A kérdés hitelesíthetőségén az sem változtatna, ha a Jobbik által véletlenül tegnap benyújtott alkotmánymódosítás gyors elfogadásával kivennék a tiltott tárgykörök közül ezeket az ügyeket, mert akkor meg megtévesztővé válna a kérdés, hiszen azt a látszatot kelti, hogy az „igen” szavazatok többségével érvényes népszavazás esetén a választópolgár eléri, hogy az Unió alapító szerződései ilyen tartalommal módosuljanak, holott ahhoz a másik huszonhat tagállam egyetértésére is szükség lenne. Ezzel szemben amennyiben azt célozza a kérdés, hogy a Kormány az Európai Unió Tanácsában csak az Országgyűlés hozzájárulásával adhasson le a kötelező kvótát támogató szavazatot, akkor az (a Kúria által helybenhagyott NVB határozat szerint) nem az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést érint, mert az Alaptörvény szerint a Tanácsban képviselt álláspontot a Kormány határozza meg, ezért ilyen ügyben az Alaptörvény 8. cikk (2) bekezdése szerint nem tartható népszavazás.

Mindenesetre, ha fogadnunk kellene, az eddigi tapasztalatok alapján a jogállam jelenlegi védelmi mechanizmusai nem biztos hogy elegendőek lesznek egy egyértelműen jogellenes népszavazás megakadályozásához. Ahhoz ugyanis túl sok mindenkinek kellene túlságosan gerincesen viselkednie, ami bizony nem jellemző mostanság.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás