A feles alkotmányozás másnapján, avagy a káosz forgatókönyve
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
Négy éve 18 párt állíthatott listát és kaphatott összesen 5,8 milliárd forintnyi kampánytámogatást, de akkor még az országosan tízezer szavazatot sem kapó ÚMP-nek sem kellett visszafizetnie a kincstártól a listáért felvett pénzből. Idén az egy százalékot el nem érő pártoknak vagy vezetőiknek vissza kell fizetniük a támogatást, mégis 40 párt nyújtott be pártlistát, és közülük 34-nek ma hajnali állás szerint akár még meg is lehet a listaállítás. Ha így lesz, akkor az 8,7 milliárd forintnyi pártámogatást jelent.
Sokan várták az Országgyűlés által tavaly végül többszöri nekifutásra elfogadott szigorítástól azt, hogy az amúgy a politikai piacra való belépés lehetőségének fenntartása szempontjából hasznos és fontos listás kampánytámogatásokkal való visszaélési kedv jelentősen csökken majd. Bár gazdasági szempontból nem tűnik okos dolognak négy hét alatt a parlamenti bekerülés legkisebb esélye nélkül egy valós politikai működést nem mutató szervezet élén elszórni többszáz millió forintot, majd várni az államkincstárt és a NAV-ot, de láthatóan nem az egyes pártok szintjén megjelenő gazdasági racionalitás mozgatja ezt a piacot.
A választópolgárok adataival való visszaélésben tegnap ugye eljutottunk addig a szürreális pontig az Alfahír választókerületi delegálttól származó információi szerint, hogy Péterfalvi Attila NAIH-elnök adataival is visszaéltek. A választási rendszer idén sem szűri – tegyük hozzá, a szigorú határidők mellett valóban nehezen is tudná ennyi jelölt mellett – a hamis aláírásokat, úgyhogy a négy évvel ezelőtti választáshoz hasonlóan a kamupártok ügye megint jó sokáig napirenden marad majd.
Ehhez képest érdekes összevetni a 2014-es adatokat, illetve az akkori kispártok által kapott támogatást és elért eredményeket a mostani helyzettel, amihez a cikk elején szereplő táblázatot készítettük a ma hajnali, még messze nem végleges adatok alapján. Mi egyelőre nagyjából biztosra csak az MKKP-val bezárólag vennénk a listaálltást, az utolsó napok magas elutasítási aránya alapján simán lehet, hogy végül 30 alá csökken a pártlisták száma, ami persze még így is egy nagyságrenddel több lenne, mint amit a szigorítás után várni lehetett volna. A legfontosabb tanulság valószínűleg az, hogy a látható eredményt elért 2014-es kispártok többsége – talán éppen a visszafizetési kötelezettség miatt, talán másért – nem próbálkozott újra, ellenben nagy tömegben jelentek meg korábban ismeretlen szereplők.
Nézzük ezután, hogy kinek nem lesz biztosan listájuk már az erre irányuló nyomtatványt beadó, a 27 választókerületben történő jelöltállításról éppen lemaradó (a szebb napokat megélt FKGP szimbolikus módon budapesti jelölt hiányában bukott el) és a négy éve még listát állító pártok közül. Emellett azt is láthatjuk, hogy a két leglátványosabb kamupártnál, az UDP-nél és az UMP-nél jött ki a 2014-es kampány fajlagosan a legdrágábban.
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
A kormány a saját rendszerében nem hibázott a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályának meghosszabbításakor. Kár, hogy ez a rendszer olyan feleslegesen bonyolult,...
Az emberminisztérium az iskolákra és óvodákra vonatkozó koronavírus protokoll keddi, az emelkedő fertőzésszámokra reagáló szigorításában azt írja elő, hogy „az...
Tart ugyan még a büntetőeljárás, de már ott járunk, hogy szinte minden politikai párt szigorítana a gyermekpornográfia büntetésén, miközben a...