A feles alkotmányozás másnapján, avagy a káosz forgatókönyve
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
Ideges ősz után stresszes tavaszt hozhat majd a civil szférának a Magyarország közjogi újjászervezése elnevezésű hatalom- és forrásközpontosítási projekt.
Rengeteg adminisztráció vár ugyanis az új civil kerettörvény (a tervezet hivatalosan, de tömörítve innen tölthető le) alapján az egyesületekre és az alapítványokra, közhasznúságnak pedig többségük végleg búcsút mondhat. Ebben a bejegyzésben a tervezet átfogó értékelése helyett – a nonprofit.hu-n közzétett, jelenleg éppen 415 szervezet által támogatott koncepcionális kritikát minden fontos pontján megalapozottnak tartva – azt kíséreljük meg összeszedni, hogy milyen adminisztratív terhekkel kell majd megküzdeniük a szervezeteknek, ha minden úgy lesz, mint ahogyan most kinéz, azaz az elvileg folyamatban lévő átdolgozás a fontos pontokon nem hoz változást.
Feltétel
|
Valószínű következmény
|
A véleményünk
|
|
az elmúlt két évben a bevétel éves átlaga egymillió forintnál több
|
szerintünk ez a szervezetek felét-háromnegyedét zárhatja ki (tavaly több mint 24 ezer szervezet volt jogosult 1 %-ra, ezek közül durván 4% 1 millió forintnál, 40 % kapott 100 ezer forintnál több felajánlást)
|
értjük, hogy a NAV nem akar a 272 oldalas ilyen apró betűs lista minden tagjának pénzt utalgatni, van akinek 400 forintot, az egymilliós limitet azonban magasnak tartjuk, no meg a bevétel-számítgatás adminisztrációs terhe is jelentős
|
|
az elmúlt két évben az adózás utáni eredmény nem negatív
|
trükkök százai
|
így értelme sincs, hiszen egy amúgy masszívan szufficites szervezetet is kizár egyetlen éves mérleg miatt
|
|
a háromból elég, ha kettő fennáll az előző két üzleti évben
|
az 1 %-okból és adományokból származik legalább a bevétel egytizede
|
ha egyszer valaki kiesik, nehezen tud majd visszakerülni
|
ha tisztán (akár alacsonyabb) adományminimumra vonatkozna, akkor értenénk – így furcsa, hogy 10 %-nyi felajánlott 1%-kal feltételt lehet teljesíteni, 51 %-nyival meg egy másik feltételt elbukni
|
személyi jellegű kiadásai elérik a kiadások egytizedét
|
trükkök százai 2: az Általános Iskolájáért Alapítvány névleg felveszi az egyik tanárt titkárnak, aki a keresményét befizeti adományként – a működés ugyanolyan marad, viszont megadóztattuk a szervezetet
|
a kis civil szervezetek működése nem attól lesz valóságos, hogy van bérköltségük, rossz irány, könnyen kijátszható feltétel
|
|
legfeljebb bevételeinek fele származik a központi költségvetésből
|
főleg a tisztán pályázatokból élő kicsi szervezeteket zárhatja ki, egyben a jó SZJA-kampányt folytatókat bünteti
|
szép elv, de a magyar civil szféra jelenlegi állapotában irreális ezt a ’megfelelő támogatottság’ feltételének tekinteni
|
Hogyan fogja benyújtani az alakuló ülés jelenléti ívét az a százévesnél idősebb szervezet (pl. a közfeladatot is ellátók közül a Vöröskereszt és az Artisjus), amelynek nyilvántartásba vételénél ilyen követelmény nem volt? Külön szépsége a szabályozásnak, hogy a legtöbb benyújtandó dokumentum most is a bíróságon van eredetiben.
„“Szándékunk…
A törvénytervezet további kiemelt célja…
A Kormány szándéka…
A Kormány elkötelezett…
Ennek érdekében 2010 júliusában…
A felhívás sikerességét tükrözi…
A beérkezett vélemények…
A civil vélemények…
A törvény célja…”
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
A kormány a saját rendszerében nem hibázott a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályának meghosszabbításakor. Kár, hogy ez a rendszer olyan feleslegesen bonyolult,...
Az emberminisztérium az iskolákra és óvodákra vonatkozó koronavírus protokoll keddi, az emelkedő fertőzésszámokra reagáló szigorításában azt írja elő, hogy „az...
Tart ugyan még a büntetőeljárás, de már ott járunk, hogy szinte minden politikai párt szigorítana a gyermekpornográfia büntetésén, miközben a...