A Kormány az államilag támogatott felsőoktatási férőhelyek csökkentésével jó irányba indulna, de – a hatalmas fiskális nyomás alatt érthető, de meg nem bocsátható módon – egyben a jó irányban található falnak is nekirohanni készül. A kurrens szakokon a támogatott képzés teljes felszámolására, így többek közt a jogász-, a közgazdász- és az újságíróképzés egészének fizetőssé tételére vonatkozó kormányzati tervek megvalósulása katasztrofális következményekre vezethet. Legalábbis mi jobban szeretnénk olyan országban élni, ahol a jog, a gazdaság és a média szakmai elitjébe való, a tehetségen alapuló bekerülésnek továbbra sincs sokak számára leküzdhetetlen pénzügyi korlátja.
Az alábbiakban a tervnek a jogászképzésre gyakorolt hatásait vesszük számba, minthogy – váltakozó szerepben szerzett tapasztalataink alapján – ez az a képzési terület, ahol átfogó képünk van a jelenlegi helyzetről és az emlúlt évek folyamatairól.
A jogászok (számbeli) túlképzésének ténye nehezen vitatható. A rendszerváltással lezárult az egyetemi férőhelyek által beszűkített módon elsősorban a négy nagy hivatásrendet utánpótlással ellátó négy jogi kar nosztalgiával emlegetett időszaka, és tíz éven belül kialakult a tömegképzés mai rendszere. A szak és a jogászi hivatások társadalmi presztízse, illetve az a (mára részben tév)hit, hogy egy jogi diplomával mindenki jól fog keresni, jelentős nyomást visz bemeneti oldalon a rendszerbe.
Jogi kart működtetni ráadásul nem csak azért hálás feladat, mert úgyis mindig lesz elég jelentkező. A képzés ugyanis – legalábbis ahogyan ezt a magyar egyetemek megszervezik – azok közé tartozik, amelyek a legkevesebb tárgyi eszközt igénylik. Kis túlzással egy fűthető egyetemi épület és néhány átcsábított egyetemi oktató elég is volt egy-egy új szak beindítására. Így aztán ma az ország nyolc jogi kara ontja a nappali tagozatos hallgatókat, a szintén kurrens levelezős és másoddiplomás képzésekkel együtt pedig jobb években összesen másfélezer jogi diplomát adnak át, ezzel lassan növelve a diplomás jogászok ma bő ötvenezres létszámát.
A minden keretszámhúzás előtt fepörgetett "annyiajogászmintaszemét"-ezést azonban felesleges ismételgetni. Egyrészt a jogi diplomakonvertálhatósága megmaradt, a telítettség elsősorban a klasszikus jogászi hivatásokra jellemző (a már pozícióban lévők félelme és lobbija pedig nem meglepő), a határterületeken átlagos szakmai felkészültséggel és különösebb kapcsolati háttér nélkül is talál munkát a végzettek többsége. Tény ugyanakkor, hogy ezzel viszont az igazgatási szakok diplomásainak elhelyezkedése válik keservessé, holott egy jó államigazgatási főiskolai diplomás alkalmasabb lehet a hatósági ügyintézői feladatokra, mint egy átlag alatti felkészültségű jogász. Másrészt a felsimerést már az előző kormányok alatt is tettek követték, a még az első Orbán-kormány által 2002-re meghatározott 1870-es államilag támogatott keretszám átlag 10%-os éves csökkentéssel jelentősen megcsappant.
Az osztatlan jogászképzés támogatott keretszámai az előző felsőoktatási reform óta
évszám
jogász
összes
2005
1570
62000
2006
1400
62000
2007
1200
56000
2008
1100
56000
2009
1000
56000
2010
850
56000
2011
800
53450
2012
0 (?)
25000 (?)
(A 2012-es keretszámelképzelés nem tartalmazza a felsőfokú szakképzés számait.)
A hallgatói létszám csökkenése ezt az arányt meg sem közelíti: az intézmények eddig különösebb nehézség nélkül képesek voltak a kieső ezer államilag támogatott férőhelyet költségtérítésesekkel betölteni. Nincs kétségünk, hogy – ha okozna is ez a kevésbé népszerű karokon nehézségeket – a maradék támogatott helyek eltűnését is menedzselni tudnák az egyetemek. Mi is akkor a probléma azzal, hogy ha a Kormány teljessé teszi az elmúlt nyolc kilenc év folyamatait, és kivonja egy piacról is finanszírozható feladatból a közpénzt?
Az, hogy ha a lenullázás a mostani felsőoktatási reform peremfeltételei mellett valósul meg, akkor ez lezárja a jogi pályát az oda a felső középosztály szintjét elérő erőforrások nélkül igyekvő fiatalok, azaz Kövér László vagy akár Orbán Viktor mai utódai előtt. Az is egyértelműnek tűnik, hogy – mint ahogy az hírlik – át sem lehet majd kerülni (ott, ahol marad ilyen) a költségtérítéses képzésből a támogatottba, állami ösztöndíjasnak a tandíjmentest nevezik majd, a költségtérítés pedig az oktatás tényleges költségének szintjére emelkedik. Az államtól tehát mi a jövőre felvételizők helyében nem várnánk komoly segítséget jelentő ösztöndíjat, más meg aligha száll komoly pénzzel a finanszírozásba.
Így a mai 200.000 forint/félév körül mozgó térítéshez képest a hallgatói teher – a relative alacsony képzési költségek ellenére – könnyen megduplázódhat. Ha pedig a Kormány egyetlen alternatív javaslata valóban a diákhitel marad, akkor egy legalább négy- vagy ötmillió (kiszámítható kamatozású) forinthitelt jelent a pályakezdő vállán. Kivételes elhivatottság és önbizalom kell majd tehát egy fiatal felnőtt részéről ahhoz, hogy elhiggye: szerencsésebb helyzetű versenytársaival szemben is kap majd olyan állást öt év múlva, ami biztosítja a törlesztést.
Tudjuk, hogy a társadalmi mobilitás elősegítését nem feltétlenül egy társadalomképében konzervatív kormányon lehet a legjobban számon kérni, de annak teljes felszámolása a közvélemény formálása és az állam működtetése szempontjából alapvető jelentőségű értelmiségi pályák esetében azért még folyamatosan emelkedő ingerküszöbünkhöz mérve is kirívóan felelőtlen lépés lenne.
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
A kormány a saját rendszerében nem hibázott a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályának meghosszabbításakor. Kár, hogy ez a rendszer olyan feleslegesen bonyolult,...
Az emberminisztérium az iskolákra és óvodákra vonatkozó koronavírus protokoll keddi, az emelkedő fertőzésszámokra reagáló szigorításában azt írja elő, hogy „az...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!