A feles alkotmányozás másnapján, avagy a káosz forgatókönyve
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
Az alkotmányjogi panasz benyújtási határideje 180 nap. Már ha az AB el nem számolja.
A nehezebb utat választotta a 2011-ben elfogadott alkotmánybírósági törvény, amikor az egyéni jogorvoslat legfontosabb, csaknem kizárólagos eszközévé vált alkotmányjogi panaszra – bár a minta nyilvánvalóan a strasbourgi bíróság hathónapos eljárásindítási határideje volt – nem hónapban, hanem napban adta meg a végső eljárásindítási határidőt. Ezt ugyanis – mint ahogy történetünk szempontjából ennek jelentősége lesz – sokkal nehezebb kiszámolni még akkor is, ha a jogász egyik legfontosabb fegyvere a Gergely-naptár.
A 180 napos határidőt a törvény alapján a támadott bírósági döntés közlésétől, illetve – ha nincs bírói jogorvoslat, illetve az alapjogsértés jogalkalmazói döntés nélkül bekövetkezik – a támadott jogszabály hatálybalépésétől kell számítani. (Az ebben a szabályban tátongó biztonsági résről már korábban beszámoltunk.) Szintén a törvényből következik, hogy ez a határidő jogvesztő, azaz – szemben a bírósági döntés esetén alkalmazott 60 napos eljárási határidővel – igazolási kérelem nincs, aki erről lemarad, kimarad az alapjogvédelemből. Az már az AB – kedves gesztusnak aligha nevezhető, ugyanakkor saját szempontjából igen kényelmes, saját ügyrendjébe beírt – értelmezésén alapul, hogy az eljárásjogok főszabályától eltérően nem a postára adás, hanem – az Alkotmánybíróságra, illetve bírói döntés megtámadása esetén az első fokon eljárt bíróságra való – beérkezés időpontja számít minden eljárásindítási határidő vizsgálatakor.
Ennek megfelelően persze – mint minden jogvesztő határidőnél – komoly jelentősége van annak, hogy a határidő első napja beszámít-e a határidőbe. Erre az eljárásjogok válasza egységesen az szokott lenni, hogy nem (azaz egy ötnapos, 1-jén indult határidő nem 5-én, hanem 6-án jár le), és eddig az AB ebben nem is akart formát bontani, és követte ezt a számítási módot: 3299/2012. (X. 19.) AB végzés, 3287/2012. (X. 12.) AB végzés, 3288/2012. (X. 12.) AB végzés, (2012. január 1.-2012. június 29.), 3293/2012. (X. 19.) AB végzés, 3295/2012. (X. 19.) AB végzés, 3296/2012. (X. 19.) AB végzés (2011. december 31.- 2012. június 28., illetve 2012. január 1.-2012. június 29.).
Egészen hétfőig. Ekkor ugyanis a tavaly decemberi „láncolós” LMP-demonstráció miatt a – sajátos módon az érintettek tiltakozása ellenére megalkotott – közkegyelmi törvény ellen benyújtott panaszt formai alapon arra is tekintettel utasította vissza a Holló András által vezetett öttagú tanács, hogy a panasz későn érkezett be. A törvény március 10-én lépett hatályba, az AB pedig szeptember 5-ét tekintette a határidő utolsó napjának, így a szeptember 6-án benyújtott panasz az AB szerint elkésett. Csakhogy március 10. és szeptember 5. között csak 179 nap telt el, azaz az AB vagy elszámolta a határidőt (mi erre tippelnénk) vagy hirtelen minden előzmény nélkül áttért arra a számítási módra, ami a kezdőnapot is a határidő részének tekinti. Bármelyik is történt, a következményei súlyosak, és messze túlmutatnak a konkrét ügyön: minthogy jogorvoslat nincs, az alkotmányjogi panasz benyújtóját kiemelkedően fontos abba a helyzetbe hozni, hogy pontosan tudhassa, hogy mikor jár le a határidő. Az Alkotmánybíróságnak ezért egyszerre tanácsoljuk informatikai segédeszköz (pl. az online elérhető számos határidőszámító honlap valamelyikének) alkalmazását, illetve az első nap be nem számításának egyértelmű ügyrendi rögzítését.
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
A kormány a saját rendszerében nem hibázott a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályának meghosszabbításakor. Kár, hogy ez a rendszer olyan feleslegesen bonyolult,...
Az emberminisztérium az iskolákra és óvodákra vonatkozó koronavírus protokoll keddi, az emelkedő fertőzésszámokra reagáló szigorításában azt írja elő, hogy „az...
Tart ugyan még a büntetőeljárás, de már ott járunk, hogy szinte minden politikai párt szigorítana a gyermekpornográfia büntetésén, miközben a...