Így írnánk mi

Két alkotmányjogász közjogról, közigazgatásról, a jó kormányzásról

alkotmányjog

Egyiptomi mintát követ a Lex ártoktői banda

Az előzetes letartóztatás időbeli korlátjának eltörlése vállalhatatlan, indokolatlan, de legalább nem is vezet sehova.

A határozatlan idejű ítélet nélküli fogva tartás nem felel meg az emberi jogi követelményeknek. Ezt most nem is a TASZ-tól vagy a Helsinki Bizottságtól idézzük a tegnap bejelentett fideszes törvényjavaslatra adott reakciókból, hanem Hafez Abu Saada egyiptomi emberi jogi aktivistától, aki az Egyiptomban elfogadott hasonló módosítást kritizálta két hete. Igaz, ott kétéves limitet töröltek el (nálunk négyévest), és az életfogytiglannal vagy halálbüntetéssel fenyegetett cselekményekre (nálunk a legalább 15 éves szabadságvesztéssel fenyegetett élet elleni bűncselekményeket mondta be Gulyás Gergely, akinek alkotmányjogászként újabb ordas alkotmányellenesség bejelentése jutott). Az igazi különbség azonban abban áll, hogy Egyiptomban Mansour ideiglenes elnök részéről Hoszni Mubarak ismételt börtönbe juttatása érdekében ez a lépés legalább a saját szempontjából megalapozottnak és szükségszerűnek mondható. Nálunk viszont kizárólag azért szűnhet majd meg a büntetőeljárás egyik fontos alkotmányos garanciája, mert ezzel egy konkrét ügy elbarmolása miatti felelősség megállapítása helyett végre ismét kiderülhet, hogy a törvény volt rossz, az Országgyűlés viszont gyorsan oda is csap rá egy nagyot a kalapáccsal.

Mert az tudvalevő, hogy nálunk a jogalkalmazó még akkor sem hibázik, ha az ároktői banda ügyében az egyébként elég nagyvonalú, az őrizetbe vételtől az elsőfokú ítéletig számított négyéves határidőből 2 év 4 hónapba telik a vádemelés (a kormányzati irányítás alatt álló rendőrség, illetve a független ügyészség munkája nyomán). Majd hónapokig nem történik semmi a DNS-vizsgálatokkal, mert az eredetileg kirendelt egyetemi laboratórium helyett egy új miniszteri rendelet miatt csak a – Kormány által irányított – Bűnügyi Szakértői és Kutató Intézet adhat ki szakvéleményt, ő viszont csak jelentős késéssel készül el vele, hiába kapott közben többszázezres rendbírságot az ügy miatt. Emellett az ügyet tárgyaló bírót közben áthelyezik a Kúriára, így a bizonyítás felvételét újra kell kezdeni.

Egy 12 támadásból álló brutális bűncselekmény-sorozat feltárásához persze idő kell, de egészen biztosak vagyunk benne, hogy sehol a világon, még a legbonyolultabb eljárási rendszerben sem négy év. Különösen nem kell ennyi Magyarországon, ahol minden évben gyorsul legalább egyszer a büntetőeljárás, legalábbis elfogadott törvények címe és indokolása által meghatározott a párhuzamos valóságban, ahova egyébként mi is szívesen költöznénk el.

Alkotmányossági, emberi jogi szempontból a korlát mellett nem is érvelnénk: aki eljut odáig, hogy létezik olyan, hogy valakit ártatlanul vádolnak meg (és megérti, hogy törvényt nem egy esetre hozunk, hanem a jövőre tekintünk vele), az úgyis tudja, hogy miért lehet fontos ez a garancia.

Aligha volt idő nemzetközi példákat nézni az elmúlt pár napban, de ha igen, akkor valószínűleg csak addig a két, amúgy helyes állításig sikerülhetett eljutni, hogy vannak olyan európai államok, ahol nincsen időbeli korlát, illetve hogy a strasbourgi Emberi Jogi Bíróság maga sem határoz meg olyan konkrét, ítélet nélküli fogva tartási időt, ami biztosan sértené az egyezményt. (Voltak már olyan ügyek, ahol négy évet jóval meghaladó előzetes is rendben volt.) Ha viszont ennél csak egy lépéssel is előrébb jutunk, akkor azt is látni fogjuk, hogy egyrészt az előzetes hosszának a cselekmény jellege, az elkövetők veszélyessége mellett a büntetőhatóságok megfelelő működésére is tekintettel kell ésszerűnek lennie, amit biztos nem segít, ha úgy megy négy év fölé az eljárási idő, hogy ebben hosszú inaktív szakaszok vannak. Így az objektív korlát eltörlésével a strasbourgi elmarasztalások kockázata bizonyosan jelentősen nő, amit az is jól mutat, hogy hogyan teljesítenek a csigalassú büntető igazságszolgáltatással rendelkező uniós tagállamok egymáshoz képest az Emberi Jogi Bíróság előtt (a jogi szabályozásról szóló információ innen és innen, az eljárások adatai a HUDOC-ról).

tábla előzetes

Itt nagyjából azt láthatjuk tehát, hogy ahol gyorsak a büntetőeljárások (pl. a svédeknél), ott természetesen mindegy, hogy van-e korlátja az előzetesnek, és a legtöbb olyan ország, ahol nincs ilyen korlát, az ebbe a kategóriába is tartozik. Ott viszont, ahol az eljárások elhúzódása miatt bukott ügyek nagy száma igen komoly (olaszok, lengyelek, franciák, görögök, szlovének) vagy komoly problémákat (a portugálok és Kelet-Európa fennmaradó része) mutat, ott a törvényi korlát hozzá tud járulni ahhoz, hogy legalább önmagában az előzetes hossza miatt ne kelljen az adott államnak kártérítéseket fizetnie.

Tudjuk persze, hogy választási kampány is van, és ilyenkor még nagyobb az igény a határozott hangú sajtótájékoztatókra, de ez sem mentség az ügyismeret nélkül, dühből született döntésre. Pláne, ha az ráadásul még rossz döntés is. Annak ugyanis éppen ideje volt, hogy egy elhúzódó eljárás végre átüsse a bulvársajtó és az abból tájékozódó politikai kommunikáció ingerküszöbét, de erre az egyetlen helyes válasz a késlekedést a konkrét ügyben okozó körülmények alapos vizsgálata, illetve az ügyhátralék felszámolására valóban alkalmas (jobbára pénzbe kerülő) intézkedések bevezetése lenne. Ugyanis a Fidesz által deklaráltan kiszolgálni kívánt társadalmi igazságérzetet és a potenciális bűnelkövetőkkel szembeni visszatartó erőt is az szolgálná jobban, ha négy éven belül mindig megszületnének az ítéletek. Ehelyett találgathatjuk majd azt, hogy a mostani módosítás miatt vajon hányszor kell majd eljárási hibák miatt elítélésük esetén is kártérítést fizetni súlyos bűncselekmények elkövetőinek a strasbourgi eljárásokban.

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás