A feles alkotmányozás másnapján, avagy a káosz forgatókönyve
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
Ennyi felkészülési időt kaptak a közlekedők Seszták Miklós fejlesztési minisztertől az autópályadíjak és az útdíjak új rendszerének bevezetésére.
Sem az e-útdíj, sem az autópályák, autóutak és főutak használati díja nem adójellegű közteher, így nem kell, hogy törvény határozza meg a mértéküket és a díjköteles útszakaszokat. Ugyanakkor ezek a díjak funkciójukat, társadalmi jelentőségüket és költségvetési hatásaikat tekintve egyaránt nagyon közel vannak az adókhoz, így aztán már az is érdekes, hogy mindaz, ami az elmúlt hetek legfontosabb belpolitikai témájában maga az elfogadott intézkedés, az belefér az útdíjfizetési rendszer átalakításával összefüggő egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 57/2014. (XII. 30.) NFM rendeletbe. Azaz formailag a kérdést a közlekedésért felelős miniszterként Seszták Miklós egymaga eldönthette Varga Mihály államháztartásért felelős miniszter egyetértése mellett.
Látni kell, hogy a nemtörődömségen kívül semmi, de semmi nem akadályozta volna meg a kormányzatot abban, hogy korábban döntsön, és ugyanezt a rendeletet hetekkel ezelőtt kihirdesse, esetleg – ha már elcsúszott a dolog – egy hónappal később léptesse hatályba. Ehhez képest az időbélyegző tanúsága szerint a rendeletet tartalmazó tegnapi Magyar Közlönyt este 20:20:54-kor írták alá, ami azt jelenti, hogy a január 1-jei, azaz a pezsgőpukkantással egyidejű hatálybalépés mellett kevesebb, mint 28 óra lett a felkészülésre. Ebbe ugye bele kellene férnie a jogszabályról való értesülésnek (őszintén be kell valljuk például, hogy mi vártuk ezt a jogszabályt, ennek ellenére csak ma kora reggel vettük észre, hogy kijött), a szöveg elolvasásának és értelmezésének, illetve az alkalmazásra való felkészülésnek.
Az utóbbi az, ami a címzettekre hátrányos változásokra, így különösen az M0 jelentős részének, a fővárosi autópályák bevezető szakaszainak, illetve az eddig díjmentes vidéki autópálya- és autóútszakaszok (többek közt a győri, tatabányai, debreceni, nyíregyházi, hatvani, kecskeméti és kaposvári elkerülő szakasz) fizetőssé tételére tekintettel jóval hosszabb felkészülést igényelne egy jogállamban. Az egyszeri autósnak elkerülő utat kell terveznie, illetve a díjviselés módjával kapcsolatos személyes pénzügyi döntéseket kell hoznia. A fuvarozási vállalkozásoknak adaptálniuk kellene az új helyzetre az itinerjeiket. Ehhez képest mi a magunk részéről azon is nagyon csodálkoznánk, hogy a változásokat ma éjfélig a közútkezelők rendesen kitábláznák. (Ezt jelezheti előre, hogy az NFM a változást azzal is kommunikálja, hogy az autópályát jelző tábla mostantól mindenhol a díjfizetési kötelezettséget is jelzi majd.)
Ez nagyon nincs így rendben, függetlenül attól, hogy a változtatás szándékáról december 10. óta ismert, és a Megyeri híd díjmentessége fenntartásával kapcsolatos karácsonyi bejelentések óta nagyjából ismert az is, hogy mi lesz a rendeletben. A normaszöveg kihirdetését ugyanis természetesen semmilyen más kommunikáció nem pótolja, és hogy ez mennyire így van, azt jól mutatja, hogy néhány dolog igencsak másként néz ki a normaszöveg alapján, mint a sajtóban. Az átmenetet megkönnyíteni (és valamennyire alkotmányossá tenni) próbáló bírságolási moratórium például az NFM sajtókommunikációja szerint még úgy nézett ki, hogy „azok az autósok, akik az újonnan díjkötelessé váló szakaszokat jövő januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak”. Ez a normaszövegben viszont már az szerepel, hogy
[a] 2015. január 1. es 2015. január 31. között észlelt jogosulatlan úthasználat esetén a pótdíj utólagos elengedésének van helye, amennyiben a pótdíj megfizetésére kötelezett 2015. március 1-jét megelőzően a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodájában a 8. § (9) bekezdésében meghatározott szolgáltatási díjat megfizeti, és a jogosulatlan úthasználat helye szerinti 6. § (3) bekezdésében meghatározott jogosultságot, vagy éves jogosultságot vásárol.
A két apró különbség: eddig nem mondta senki, hogy a pótdíj törléséhez be kell menni az ügyfélszolgálati irodába személyesen, illetve azt se, hogy a matricák megvásárlása mellett be kell azért még fizetni egy 1470 forintos eljárási díjat. Igen, annak is, aki ma elindul szilveszterezni úgy, hogy előtte nem olvasta el a Magyar Közlönyt, és visszafelé matrica nélkül jön az M0-n vagy a győri elkerülőn.
Boldog, a méltányos kormányzásban gazdagabb új évet mindenkinek!
A feles alkotmányozást támogató, azaz egy kormányváltás esetén az alkotmányozó többséggel nem rendelkező jelenlegi ellenzéki pártok számára az Alaptörvény korrekcióját...
A kormány a saját rendszerében nem hibázott a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályának meghosszabbításakor. Kár, hogy ez a rendszer olyan feleslegesen bonyolult,...
Az emberminisztérium az iskolákra és óvodákra vonatkozó koronavírus protokoll keddi, az emelkedő fertőzésszámokra reagáló szigorításában azt írja elő, hogy „az...
Tart ugyan még a büntetőeljárás, de már ott járunk, hogy szinte minden politikai párt szigorítana a gyermekpornográfia büntetésén, miközben a...